Master in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen (Leuven)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

1.  Competent in één of meer wetenschappelijke disciplines

-  Heeft gevorderde kennis en inzicht in volgende domeinen van de computerwetenschappen:
*  Software engineering: principes en technieken van modellering, ontwerp, ontwikkeling van software; principes en realisaties van softwarearchitectuur;
*  Een breed gamma van verschillende types programmeertalen en algoritmen;
*  Systeemsoftware (besturingssystemen en gedistribueerde systemen);
*  De principes en technieken van Machine Learning;
*  Theoretische en wiskundige grondslagen van de informatica.

-  Bezit gespecialiseerde kennis in minstens één informaticadomein:
*  Artificiële intelligentie
*  Computationele informatica
*  Gedistribueerde systemen
*  Mens-machine-communicatie
*  Software engineering
*  Veilige software

-  Kan kennis uit de verschillende domeinen van computerwetenschappen op creatieve wijze toepassen, uitbreiden, verdiepen en integreren.


2.  Bekwaam in onderzoek

-  Kan volledige, wetenschappelijke informatie vergaren over een complex probleem, de relevantie ervan inschatten en waardevolle aspecten verwerken.
-  Kan specifieke onderzoeksvragen articuleren.
-  Kan de verschillende stappen van het onderzoeksproces zelfstandig plannen en uitvoeren.
-  Kan onderzoeksresultaten kritisch evalueren.
-  Heeft de houding om waar nodig andere disciplines te betrekken bij het onderzoek.


3.  Bekwaam in ontwerpen

-  Heeft specifieke expertise verworven in alle stappen van het softwareontwikkelingsproces: opstellen van vereisten, analyse, ontwerp, implementatie, documentatie, testen en onderhouden.
-  Kan verschillende paradigma's en tools gebruiken om softwaresystemen te ontwikkelen.
-  Kan een gefundeerde beslissing nemen over het al dan niet hergebruiken van een bestaande softwareoplossing gebaseerd op de kwaliteit van ontwerp en implementatie.
-  Kan software-oplossingen creëren voor multidisciplinaire problemen met een open einde waarvan de oplossingsruimte zeer groot is.


4.  Wetenschappelijke benadering

-  Kan bestaande theorieën, modellen of interpretaties aan een kritische beschouwing onderwerpen op het domein van de informatica.
-  Kan nieuwe modellen op verschillende abstractieniveaus ontwikkelen, gebruiken en valideren.
-  Houdt rekening met de beperkingen en grenzen van oplossingsmethoden.
-  Geeft blijk van wetenschappelijke integriteit in denken en handelen.
-  Is in staat om zelfstandig de ontwikkelingen in zijn domein bij te houden.


5.  Intellectuele basisvaardigheden

-  Kan een oordeel vormen gebaseerd op objectieve argumenten.
-  Kan een beredeneerd oordeel vormen in het geval van onvolledige of irrelevante gegevens.
-  Kan zelfstandig kritisch-constructief reflecteren over eigen denken, beslissen en handelen.
-  Staat kritisch-constructief ten opzichte van ontwikkelingen in zijn domein.
-  Kan abstraherend en structurerend denken.


6.  Bekwaam om samen te werken en te communiceren

-  Kan mondeling en schriftelijk communiceren en rapporteren in het Nederlands en/of het Engels over eigen onderzoek en probleemoplossingen met leken, experten en andere stakeholders.
-  Kan efficiënt projectmatig werken in groep, kan teamrollen dragen, en kan omgaan met sociale dynamiek.
-  Kan omgaan met deadlines via een zelfstandig opgestelde werkplanning.


7.  Rekening houden met sociale en maatschappelijke context

-  Houdt rekening met de maatschappelijke en economische randvoorwaarden, met de verschillende aspecten van de sectoren waarin hij/zij terecht zal komen (onder andere industrie, bank- en verzekeringswereld, gezondheidssector, overheid, onderwijs)
-  Is zich bewust van zijn maatschappelijke en ethische verantwoordelijkheid en kan daarnaar handelen.
-  Heeft inzicht in de bredere rol van informatica in de maatschappij (juridische, economische, sociologische, culturele, politieke, technisch-industriële context).

De afgestudeerde burgerlijk ingenieur: 

  • Laat zich bij de uitoefening van het ingenieursberoep leiden door zijn of haar wetenschappelijke en technische kennis.
  • Heeft een ingenieurshouding die hem of haar in staat stelt om oplossingen voor complexe problemen te formuleren, rekening houdend met relevante randvoorwaarden van economische, juridische, sociale, ... aard.
  • Is zich bewust van zijn of haar maatschappelijke en ethische verantwoordelijkheid en kan daarnaar handelen.
  • Beschikt over bereidheid tot open communicatie en samenwerking, zowel met ingenieurs binnen en buiten de discipline, als met andere actoren in het werkveld.
  • Heeft inzicht in de bredere rol die burgerlijk ingenieurs in de maatschappij innemen.
  • Toont bereidheid om zich blijvend op de hoogte te houden van nieuwe wetenschappelijke en technische evoluties, en deze voldoende kritisch te benaderen.

 

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_MA_Computerwetenschappen.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_computersciences.pdf
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_computerwetenschappen.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_Computerwetenschappen.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: